23 lis 2015

15mm Rebel Oddział Ósmy

Najnowsze malowidła, rebelianci z Oddziału Ósmego, skala 15mm.

Facet w czapce został skonwertowany na medyka sposobem który podpatrzyłem u Ryokena na ostatnim Pyrkonie. 
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony jak ładnie wyszedł jasno niebieski (mieszanka 1:1 Prussian Blue i White Vallejo) oraz kolorem fioletowym którego całą tubkę kupiłem ostatnio za 4zł w jakimś markecie.

Latest painting, Oddział Ósmy insurgents. 
Guy in the blue hat will be used as a medic. 







21 lis 2015

Taktycznie starcie




Na XXVII Łódzkim Porcie Gier (połączonym z Kapitularzem) wraz z Borsukiem i kolegą Jahelmem mieliśmy okazję zagrać we wczesną betę gry o tytule "Taktyczne Starcie" (grała z nami jeszcze jedna osoba której imienia niestety nie pamiętam). Są to moje luźne spostrzeżenia na temat zasad rozgrywki, jeśli ukaże się jakiś pełniejsze wydanie będę je porównywał z poniższym tekstem.

To co przyciągnęło nas do gry to duża mapa taktyczna (która jeśli podrasować by jej troszkę grafiki może prezentować się całkiem zacnie) oraz wzmianka o możliwościach zrzucania bomby atomowej. Jak widać marketingu na nas dużego nie trzeba.

Po dość długim wstępie (gra na tamtą chwilę nie miała spisanej żadnej oficjalnej instrukcji) rozpoczęliśmy naszą rozgrywkę. Ja (zielony) startowałem samotnie na zachodnim kontynencie, Borsuk (niebieski) rozpoczął rozgrywkę na malutkiej wysepce niedaleko mnie, Jahelm (czerwony) rozpoczął na południu wschodniego kontynentu a czwarty gracz (żółty) na północy wschodniego kontynentu.

Nie będę wdawał się w szczegóły przebiegu rozgrywki przedstawię raczej te kilka rzeczy które z niej zapamiętałem:

Gracze losują swoje pozycje początkowe, może to prowadzić do bardzo nie równych rozgrywek (w naszej rozgrywce Borsuk był moim zdaniem na strasznie złej pozycji), jest to fajna zasada dodatkowa ale wprowadził bym również sugerowane pozycje początkowe dla rozgrywek 2,3 i 4 osobowych.

Kupowanie stoczni (i fabryk):
każda stocznia kosztuje 3 + n surowców gdzie n to ilość stoczni już na tym polu istniejących,zachęca do ekspansji i rozwoju przemysłu w nowych regionach. Tutaj zdecydowanie +. Każdy budynek produkcyjny zapewnia nam 1 przychodu na rundę. Tutaj wychodzi konkretny minus, każdy gracz musi mieć kartkę papieru na której na bieżąco zapisuje sobie swój przychód na rundę. Może docelowy produkt będzie miał jakiś "kręcioł" do łatwej zmiany i zapamiętywania.

Przemieszczanie jednostek:
każda jednostka naziemna/nawodna może poruszyć się o 1 pole, samoloty mogą poruszać się o 4 pola. Każda jednostka ma na rewersie swoje przekreślone lustrzane odbicie. Interesujący pomysł pomagający przy przemieszczaniu dużych armii (gdy jednostkę ruszymy odwracamy ją).

Na jednym polu równocześnie nie może znajdować się więcej niż 16 punktów wojska (nie tyczyło się to chyba promów).

Przemieszczanie wojsk lądowych poprzez wodę trwa absurdalnie długo i wymaga ogromnych nakładów finansowych (jeden prom kosztuje 5 a może transportować chyba jednostki o łącznej wartości 6. Desant morski na obszar nawet lekko broniony uważam w tym momencie za niemożliwy do wykonania (o niespodziewanym szybkim desancie nie wspominając)

Lotnictwo jest strasznie przypakowane i to ono w zasadzie decyduje o całej rozgrywce. W siły lądowe jako takie nie ma sensu inwestować wystarczy trio bombowców wspieranych myśliwcem i jakiś mały czołg do zajmowania terenów które one oczyszcza.

Mam wrażenie, że jest to gra w której jeśli ktoś nie popełni dużego błędu przez większość czasu panuje pokój, po czym następuje zagłada atomowa.

Walki naziemne trwają zbyt długo. Gracze nie zaangażowani w nie będą się strasznie nudzić podczas ich trwania. Nie rozegraliśmy żadnej bitwy morskiej ale z tego co zrozumiałem z tłumaczenia odczucia były by podobne (mechanika jest taka sama)

Co do samej broni atomowej jest ona absurdalnie droga i bardzo potężna. Jedna bomba niszczy wszystkie struktury i jednostki na danym obszarze i wszystkich obszarach sąsiadujących. Jestem w stanie zrozumieć czemu taka bron tyle kosztuje (100 surowców bomba i 100 surowców wyrzutnia. Można pominąć wyrzutnie i zrzucić bombę bombowcem) nie jestem natomiast w stanie zrozumieć dlaczego silos anty rakietowy kosztuje tyle samo co silos atomowy a przeciwrakieta kosztuje tyle samo co bomba atomowa. To wydaje mi się po prostu nieprawidłowe.

Rodzaje jednostek:
Jest tego sporo dokładny spis wraz z ilustracjami autor udostępnia tutaj.

Możecie odnosić wrażenie, że gra mi się nie spodobała ale nie jest to prawdą. Wersja w którą grałem jest pierwszą udostępnioną dla ludzi, taka bardzo wczesna beta.

Taktyczne starcie to taki trochę 4X bez jednego X'a eXpand jest eXplore nie ma eXploit tak pół na pół no i eXterminate jak najbardziej jest :)

Ogólnie mam wrażenie ze autor popełnij  błąd który mnie przydarzał się nagminnie. Mianowicie stwierdził ze dołoży do gry wszystkie pomysły które wydaja mu się fajne i pasujące do klimatu. W moim odczuciu jest tego wszystkiego po prostu za dużo i nie są to rzeczy dobrze zbalansowane. Na miejscu autora spróbował bym zacząć tylko od podstawowego setu np rozwoju struktur i jednostek, walka lądowa  i w formie dodatków traktował resztę (wydać oczywiście wszystko w jednym pudelku).

Na koniec kilka fotek z naszej rozgrywki:

Start

Druga runda

Druga runda z lotu ptaka

Zielono mi



Przykład walki lądowej

Wojna żółto czerwona


16 lis 2015

Bogowie Wojny - Robert E. Lee



Tymczasowe logo gry | Temporary game logo

Od zaprzyjaźnionego Borsuka dostałem cynk o planach nowej gry bitewnej w realiach amerykańskiej wojny secesyjnej autorstwa ludzi znanych już z projektu "Bogowie Wojny - Napoleon".  Projekt przykuł moją uwagę z dwóch powodów.

Po pierwsze i najważniejsze autorzy planują jako skalę docelową skalę 6mm.
Po drugie projekt ma zostać finansowany przy pomocy portalu(i?) crowdfundingowych.

Więcej informacji możecie znaleźć na blogu wydawcy.


A friendly Badger mentioned lately that a new war game from the creators of "Bogowie Wojny - Napoleon" is going to come out. It will be based in the american civil war. The project caught my attention because:

First and foremost it is going to be a 6mm war game.
Second it will be founded by crowd founding.

You can find more information on the authors blog

7 lis 2015

28mm Skeleton #2

Pracy nad szkieletem część druga

Skeleton work part two.

Część protez została już kompletnie zasłonięta. Klatka piersiowa wyszła mi zdecydowanie za mała, barki za szerokie no i użyta przeze mnie głowa jeszcze bardziej odstaje swoją wielkością. Mimo tych wszystkich wad jestem zadowolony ze swojej pracy. Aktualny stan prac to gotowy szkielet z obuwiem i kawałkami futra (po głowie chodzi mi cały czas mroźny klimat więc wyobrażam sobie że ludzie tam jakąś futrzaną odzież do ochrony przed zimnem na którą nakładana jest zbroja / ubranie wierzchnie).

Partof the prosthetics is covered up. The rib cage is definitely to small, shoulders are to wide and the head that I used is becoming more distinct with its big size. Despite these flaws I am satisfied with my work. Current work status is a ready skeleton with one shoe and peaces of fur (I am thinking about a clod climate where people wear fur clothes for cold protection and on those fur clothes comes ether armor or external clothing). 





Dalszy ciąg prac nastąpi jak odnajdę resztę green stuffu po remoncie.

To do more work I have to find where did I put my green stuff.

2 lis 2015

28mm Skeleton

Ostatnia edycja Figurkowego karnawału niestety mi uciekła ale temat tak mi się spodobał, że postanowiłem zorganizować coś na własną rękę.

The last edition of the miniature carnival passed and I did not have time to even start, however I found the topic (conversions) to interesting that I decided to do a small project on my own.

Zachęcony możliwością klejenia nowych rzeczy zajżałem do pudełka z bitsami, później do drugiego i trzeciego i ze smutkiem stwierdziłem, że nie mam żadnej fajnej konwersji w 6mm na oku. Ponieważ konwersja polega na używaniu w większości już gotowych komponentów całkowite wyrzeźbienie nowej jednostki nie wchodziło w grę.

Encouraged by the possibility of putting new minis together I took a look inside my bits box, later to the second one, the third one and sadly realized that I have no cool idea for a 6mm conversion. Because a conversion was supposed to be based on a original model sculpting a completely new mini was not the case.

Patrzyłem tak smutny aż do momentu w którym zauważyłem, że w ramach bonusu zakupowego ktoś przysłał mi kilka bitsów w 28mm. W połączeniu z resztkami dawnej Warhammerowej kolekcji postanowiłem odtworzyć jednego zwykłego szeregowego szkieleta.

Sadly I watched until inspiration struck! As a bonus to some old purchase I got a few 28mm bits, along with the remains of my old Warhammer collection I decided to recreate a single skeleton.

Oryginalne części to

  • Głowa (za duża jak na głowę GW ale to się wytnie ;)
  • Prawa ręka z mieczem
  • Lewa ręka (technicznie prawa ręka bez dłoni przyklejona na odwrót ;)
  • Nogi a raczej jedna noga a druga urwana pod kolanem
Original parts are:
  • Head (to large for a GW but that's not a problem)
  • Right arm with sword
  • Left arm (technically it a right hand without a palm glued the other way around)
  • Legs or rather a complete single leg and one ripped under the knee






Przy pomocy protetyki osadziłem szkielet na szkielecie stworzonym z kawałków drutu i plastikowych rurek. Następny krok to powiększenie klatki piersiowej i dorzeźbienie z green stufu elementów ubrania/pancerza tak aby pozakrywać wszelkie braki. Lewa ręka zostanie zasłonięta jakąś tarczą więc też nie powinna się rzucać w oczy.

Using some prosthetic I  mounted the skeleton on a basic skeleton made out of peaces of hard wire and plastic pipes. Next step is to increase the size of the rib cage and sculpt elements of armor/clothes using green stuff to hide all the ''bad spots. The left arm will be hidden behind a shield so it should not be visible.

Najbardziej z tego wszystkiego martwi mnie fakt, iż zacząłem śledzić aukcje bitzów w 28mm ;)

The worst part is I started to look at some 28mm bits auctions :)!