5 sty 2015

Epic Armageddon - regułowe ciekawostki #1

Człowiek uczy się przez całe życie i ja również właśnie dowiedziałem się czegoś nowego w kwestii zasad Epica, a swoją wiedzą chcę się teraz podzielić z wami. Jak możecie się słusznie domyślać #1 w tytule posta oznacza, że raczej nie jest to jednorazowy wybryk ale bardziej wstęp którym będę pokazywał jak cudowne 'wałki' można w tej grze urządzać.

Sponsorami pierwszych dwóch ciekawostek są mądre głowy z TacticaCommand Link

1. Broń przeciwpiechotna vs pojazdy opancerzone

Można użyć broni AP (przeciwpiechotnej) aby zaatakować cel AV (pojazd opancerzony). Taki atak nie ma żadnych szans zabicia jednostek ale jeśli jakikolwiek trafi to cel otrzymuje jeden blast marker za bycie ostrzelanym. Nigdy mi przez myśl nie przeszło aby taki manewr wykonać ale jak się nad tym zastanowić to jest to logiczną konsekwencją zasad.

Przypadek użycia:
Mamy dowolny oddział nie dysponujący bronią zadającą obrażenia AT (nie dysponującą bronią przeciwpancerną), nasz oddział znajduje się tuż obok oddziału wrogich czołgów z którymi nie mieli byśmy żadnych szans przy próbie szturmu. Wykonując atak przeciwpiechotny na tych jednostkach kładziemy na nich blast marker, dzięki temu:

  • utrudniamy aktywację oddziału celu
  • nie marnujemy ruchu swojego oddziału (nie jest to jałowy ruch, zawsze jest to jakiś zysk)
  • minimalnie ułatwiamy szturm na oddział cel (na pewno nie będzie bonusu za nie posiadanie blast markerów)
  • W skrajnych przypadkach możemy złamać oddział cel!

2. Tarcze energetyczne a blast markery

Jeśli strzelamy do tytana (lub czegoś innego dysponującego tarczami energetycznymi) i wszystkie ewentualne trafienia zostaną zaabsorbowane przez tarcze jednostka nie otrzymuje żadnego blast markera. Dotychczas graliśmy inaczej i jak widać była to błędna interpretacja zasad.

Można również wywnioskować, że pierwszego "triku" nie da się zastosować na tytanie który posiada chociaż jedną aktywną tarczę.

3. Bronie obszarowe i rozkaz 'Sustained Fire'


Czy artyleria która używa rozkazu 'Sustained Fire'  ( +1 do trafienia) ma bonus przy strzelaniu Indirect fire (obszarowo bez widoczności celu). Odpowiedź znajdujemy w podstawowym podręczniku

"Units firing an indirect barrage receive the +1 modifier for taking a sustained fire action. "

Czyli tak, można!

4. Wydawanie rozkazów których nie można spełnić?


Ostatnia rozterka dręczyła mnie od pewnego czasu.
Grając orkami - czy mogę wyznaczyć rozkład 2 x ruch i strzał z -1 ( jeden z dwóch rozkazów który daje mi bonus +2 do aktywacji oddziału) wiedząc, że nie będę miał kogo ostrzelać?

Okazuje się, że taki ruch jest jak najbardziej dozwolony i poprawny, tutaj link do tego właśnie pytania zadanego na forum tactical command. Wynika to z faktu iż wykonanie strzału z modyfikatorem -1 jest możliwe ale nie obligatoryjne (mogę ale nie muszę).

Jedną z ciekawszych odpowiedzi o których również nie pomyślałem jest nadawanie rozkazu overwatch (warta) jednostkom które nie dysponują bronią strzelecką (np tyranidzkie gaunty)... brzmi dziwnie ale jednostki z takim rozkazem dostają automatycznie save na 5+ co może okazać się lepszą obroną niż ich 'naturalny' pancerz. Jest to również sposób na 'wsiąkanie' inicjatywy ;)

1 komentarz:

  1. No proszę, ile ciekawych rzeczy się człowiek dowiaduje :D
    I większość rzeczy na plus dla moich formacji ;)
    Kontynuuj!

    OdpowiedzUsuń