Fallout Warfare


Jakiś czas temu Ryo odnalazł moje stare wpisy na temat kampanii w darmowy system Fallout Warfare. W tym poście (oraz być może kilku następnych) chciałbym wam przybliżyć ten system oraz opisać pokrótce moje z nim przygody.

Opis systemu


System ten da się opisać w dosłownie jednym zdaniu: "Gra bitewna w świecie Fallouta" i samo to jedno zdanie powinno zachęcić ludzi do grania (mnie zachęciło ;). Jeśli jednak dla was to za mało ... Jest to system walk na małą skalę, oznacza to że pod swoim dowództwem będziemy mieli zazwyczaj 2~3 oddziały piechoty jeden pojazd i może jakiegoś bohatera. Nie ma tutaj oficjalnej linii figurek są natomias  pdf'y z kartonowymi jednostkami które można sobie wydrukować i nimi grać. Wszelkie testy i rzuty wykonywać będziemy przy pomocy kości K10 a odległości będziemy mierzyć w calach.

Tworzenie armi:

Występują trzy "rodzaje" jednostek

"Grunt" czyli żołdak  - oddziały standardowej piechoty, liczebność pomiędzy 3 a 20 ludzi, muszą być dowodzeni przez dowódcę  lub bohatera. W tej grupie mieszczą się zarówno supermutanci, karaluchy, psy, ghoule jak i rzcerye i paladyni bractwa stali.
Specjalną zasadą tego typu jednostek jest możliwość uzbrojenia ich w ciężki sprzęt taki jak RPG, CKM czy minigun. Na każde 3 "normalne" bronie możemy zakupić 1 ciężką ( paladyni bractwa są troszkę bardziej dopakowani i mogą zakupić ciężką broń za każdą normalną), ograniczenie to odnosi się do wszystkich jednostek pod naszym dowództwem

W praktyce oznacza to że możemy 3 żołnierzy uzbroić w noże a czwartego w RPG i zasypać wroga ogniem rakietowym z dużej ilości takich małych oddziałów albo zakupić trzy czteroosobowe oddziały (tutaj zacytuję kolegę Rzepę) "Czarnych tarcz" oraz jeden obładowany ciężką bonią 

"Squadleader" czyli dowódca oddziału - jak sama nazwa wskazuje ten pan (lub pani) poprowadzi naszych dzielnych szaraków do boju. System nie dopuszcza możliwości w której jeden oddział mógłby zawierać dowódcę i bohatera. Jeśli chodzi o uzbrojenie warto zauważyć że dowódcę nie obowiązuje restrykcja "gruntowa".

Czyli w 5 osobowym oddziałe możemy mieć 2 ciężkie bronie!

"Hero" czyli Heros. Sama nazwa może być trochę myląca (raczej ciężko kanibala władcę bestii nazwać tym mianem :>) odnosi się ona do indywiduów wybitnie uzdolnionych w dziedzinie wymiatania problemów gracza z pola bitwy. Zasady umożliwiają uzbrojenie herosów w dowolną broń oraz ekwipunek.Mogą oni albo dowodzić oddziałem albo samotnie przemierzać pole bitwy. Aby nie było tak miło i system nie zmienił się w serię westernowych pojedynków autorzy przewidzieli ograniczenie ilościowe, możemy wystawić jednego herosa za każde 2 oddziały.

Jak to zawsze w życiu bywa nic nie jest za darmo. Za każdą jednostkę przyjdzie nam zapłacić punktami (czyli nic nowego w temacie kreowania armii tutaj nie wymyślono). Nowością (przynajmniej dla mnie) jest możliwość uzbrojenia każdego członka oddziału indywidualnie.

Czyli możemy utworzyć oddziały do wszystkiego  oraz typowych specjalistów

Odczucia co do tego rodzaju systemu mam mieszane, z jednej strony możliwość dobierania liczebności oddziału oraz możliwość dozbrajania każdego ludka z osobna jest dużym plusem, z drugiej możliwość nadużycia jakie daje reguła obowiązująca przy ciężkich broniach jest dosyć odpychająca.

Przebieg rozgrywki


Standardowa tura wygląda następująco:

  1. Rzut na inicjjtywę - kto wygrywa idzie pierwszy, ciekawym pomysłem jest premia +2 dla gracza który wygrał test na inicjatywę w poprzedniej turze.
  2. Gracz który wygrał porusza jednym swoim oddziałem
  3. Gracz który przegrał porusza jednym swoim oddziałem - zarówno w punkcie 2 jak i 3 gracz MUSI wykonać akcję jednym ze swoich oddziałów jeśli tego nie zrobi traci możliwośc wykonywania akcji w tej turze WSZYSTKIMI swoimi oddziałami.
  4. Naprzemienne wykonywanie punktów 2 i 3 aż do momentu spasowania lub poruszenia wszystkich jednostek.
  5. Efekty środowiskowe - moment w którym rozpatruje się wszystkie efekty np: powalenie, zatrucia, promieniowania itd.


Akcje:
każda jednostka może w swojej turze wykonać jedną akcję. Mogą to być:
Ruch - oddział porusza się o ilośc cali zależną od najmniej zwinnego członka, muszą przy tym zachować spójność ( nie oddalać się od siebie o więcej niż 2 cale).
Atak -  może być wręcz lub strzelecki
Ruch i strzał - oddział porusza się maksymalnie o połowę normalnego ruchu i strzela z modyfikatorem -4

Biorąc pod uwagę fakt, iż średnia percepcja dla większości jednostek to 5 oznacza to iż strzelamy na 1 (lub automatycznie pudłujemy w przypadku gdy przeciwnik ma jakikolwiek pancerz). Innymi słowy opcja ta bardzo ogranicza dynamizm rozgrywki.

Szarża - podwójny ruch i atak wręcz z modyfikatorem -4

Szarżuję na wroga i mam modyfikator -4 ... innego zastosowania aniżeli szybkie zajęcie go aby nie mógł strzelać nie widzę.

Herosi poza standardową akcją mogą wykonać jeszcze dodatkową którą jest:
Użycie umiejętności

c.d.n.

Comments

  1. Z ciekawostek:
    Samą grę mam, bo dołączona była do "Saga Fallout", a dokładniej do Tacticsa :) Lecz nie grałem póki co, może warto to zmienić ;)

    ReplyDelete

Post a Comment