Army creation - Space Marines


This text is PL only if you think that it would benefit the game to write up an English version leave a shout out in the comments!


Pojawiają się czasem wątpliwości jak tworzyć armie w Epic Armageddon, system ten jest moim zdaniem prosty i elegancki, choć trzeba szczerze przyznać, że delikatnie różny w zależności od strony konfliktu którą chcemy poprowadzić, co dla niektórych może być mylące.


Space Marines:

W chwili pisania tego tekstu Space Marines dysponują sześcioma różnymi listami armii (każda opisująca inny zakon) wszystkie jednak konstruujemy na tych samych zasadach.

Armia składa się z Detachmentów (Oddziałów), lista wszystkich dostępnych detachmentów dostępna jest na samym początku listy armii w formie wygodnek tabeli. Poszczególne kolumny tej tabeli przedstawiają:


  • Nazwę oddziału
  • Z ilu i jakich jednostek się on składa
  • Możliwe ulepszenia dla danego oddziału
  • koszt punktowy (koszt punktowy danego oddziału podany tutaj nie zawiera kosztu ulepszeń, za każde ulepszenie trzeba płacić dodatkowo)

Biorąc na warsztat pierwszy wpis przedstawiający Assault Marines z codex astartes:

  • Formation - Assault - to nazwa oddziału.
  • Units - Four Assault units - oznacza, że podstawa tego oddziału składa się z czterech podstawek Assault Marines (warto podkreślić, że mowa o PODSTAWKACH, a nie figurkach NA podstawce (ich ilość jest generalnie dowolna chociaż podręcznik sugeruje 3 do 5 modeli)).
  • Upgrades - Commander, Vindicators - oznacza, że do tego oddziału możemy dodatkowo dokupić Commandera lub Vindicatory (ile dokładnie opisuje druga tabela w rozpisce o której napiszę poniżej).
  • Cost 175 pts - koszt 175 punktów.
Na dodatkową uwagę zasługują  oddziały posiadające w nazwie przedział liczbowy, w wypadku omawianej listy jest to:
0 - 1 Strike Cruiser - Taki zapis oznacza, że w całej armii możemy mieć co najwyżej jeden tegotypu oddział


Jak wspomniałem wyżej Oddziały mogą kupować ulepszenia które opisuje druga tabela w rozpisce, (bardzo istotne jest to, że każde ulepszenie dla danego oddziału można kupić tylko JEDEN RAZ).

  • Upgrade - oznacza nazwę ulepszenia (tą samą co kolumna Upgrades w powyższej tabeli).
  • Units - oznacza ile jednostek wchodzi w skład danego ulepszenia. W przeciwieństwie do oddziałów wartości tutaj podane mogą być albo stałe np: "Add one Hunter" (dodaj jednego Huntera) albo dynamiczne "Add up to four Land Raiders" (dodaj do czterech Land Raiderów).
  • Cost - w zależności od tego czy ilość jednostek w ulepszeniu jest stała czy zmienna ceny również będą albo stałe (+75 points) albo zmienne ( +75 each lub + 125 per pair [+75 za każdego lub + 125 za parę]).

Kontynuując przykład z Assault Marinsami, mógłbym chcieć wesprzeć ich siłą ognia Vindicatorów,

  • Upgrade - Vindicators - to nazwa ulepszenia które chcę zakupić.
  • Units  - Add up to two Vindicators - dodaj DO dwoch Vindicatorów
  • Cost - +50 each, +75 per pair - +50 ptk za jednego lub +75ptk za dwa
Ponieważ nie specjalnie przepadam za modelami Vindicatorów postanawiam dokupić tylko jeden.
Cały oddział kosztuje teraz 225 punktów (175 assault  + 50 Vindicator) i składa się z 5 jednostek (4 podstawki Assault Marines i jeden Vindicator). Warto podkreślić, że Vindicator jest integralną częścią oddziału jeśli chodzi o koherencę i wykonywanie rozkazów, a nie "osobnym bytem".

Jeśli miałbym ochotę mógłbym dokupić jeszcze drugie ulepszenie Commander i wybrać jakiegoś dowódcę dla oddziału, wtedy proces postępowania byłby taki sam jak dla Vindicatorów.

Zgodnie z zasadami, podczas konstrukcji swojej armii do 1/3 punktów można przeznaczyć na lotnictwo i formacje sojusznicze, ostatnia część omawianej tutaj rozpiski opisuje właśnie te formacje.
Każda tak opisana formacja traktowana jest tak samo jak bazowy oddział z głównej rozpiski (pierwsza tabela). Jedyna różnica jaka między nimi występuje to brak możliwości kupowania ulepszeń.

Mam nadzieję, że tekst jest czytelny i okaże się pomocny!

 



Comments